معرفی ساده و اجمالی دو سیستم IPTV و Digital Signage و بیان تفاوت عملکرد این دو سیستم

 
مقدمه :
با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی در حوزه سیستم های تعاملی، همه روزه شاهد ورود محصولات مختلف به این حوزه هستیم که شناخت کامل و جامع از قابلیت های هر سیستم می تواند کمک شایانی به کارفرمایان، مشاوران و بهره برداران محترم در انتخاب صحیح سیستم برای مجموعه خود نماید.
دو سیستم IPTV و دیجیتال ساینیج از نمونه سامانه های تعاملی می باشند که با توجه به شباهت عملکرد نسبی در قسمت فنی (هر دو سیستم های تعاملی تحت شبکه می باشند)، هر کدام قابلیت های متفاوت و بنیادی در عملکرد و کاربری دارند که در این نوشته سعی می شود این تمایز را با زبان ساده بیان نمود.
جهت پیشبرد این امر ابتدا سعی می شود به صورت مختصر، کاربری و عملکرد فنی هر دو سامانه را بررسی نمود و سپس در انتها موارد و مکانهای استفاده هر دو سیستم را تفکیک نماییم.
 
معرفی ساده سیستم IPTV:
تلویزیون IPTV یا تلویزیون تحت شبکه (Internet Protocol TV) نسل جدیدی از فناوری تصویر هستند که بر خلاف نمونه های قدیمی و سنتی، این اجازه را به کاربر می دهند تا علاوه بر تماشای برنامه های زنده تلویزیونی، بتوانند از خدمات مختلف در نظر گرفته شده برای انها همچون، آرشیو فیلمها، سریالها و موزیک، سرگرمی های متنوع، خرید آنلاین از طریق تلویزیون و ... بهره مند گردند.
در این سامانه تمامی خدمات ذکر شده بر روی سرورهای مرکزی آرشیو شده است و فقط با دستور کاربر (از طریق ریموت کنترل) به ارائه و نمایش آنها می پردازد بنابراین اپراتور و یا بهره بردار سیستم، نقشی در انتخاب محتوای قابل پخش بر روی هر نمایشگر یا تلویزیون ندارد. محدودیت نقش اپراتور سیستم در نمایش محتواهای خاص در این سیستم به انتخاب کاربر وابسته می باشد. جهت روشن تر شدن این محدودیت می توان مثال زیر را به کار برد:
اپراتور و یا بهره بردار تعداد زیادی کلیپ تبلیغاتی و اطلاع رسانی جهت نمایش در اختیار دارد. در این سامانه ایشان نمیتواند به ماشین دستور دهد هر زمان که اعلام گردید نسبت به پخش این کلیپ ها در تلویزیون کاربران اقدام نماید و یا هر زمان که مشخص نمود کانال زنده کاربر را تغییر دهد اما می تواند برای ماشین مشخص نماید هر زمان که کاربر قصد تماشای فیلم سینمایی ایرانی را دارد قبل و بعد از فیلم نسبت به پخش کلیپ تبلیغاتی اقدام نماید و یا در صورتی که کاربر به طور مثال در حال تماشای کانال 3 می باشد نسبت به نمایش زیر نویس خاص و مشخص اقدام گردد.
شکل زیر صفحه اصلی سیستم IPTV بر روی تلویزیون را نمایش می دهد که به وضوح میتوان دید سیستم، به طور کامل اختیار انتخاب محتوا و خدمات را به کاربر سیستم داده است و کاربر می تواند از طریق ریموت کنترل به انتخاب محتوای مد نظر خود بپردازد.
 
 
از نظر فنی، سیستم IPTV یک سیستم آنلاین محسوب می گردد که باید بتواند در لحظه محتوای آرشیو شده بر روی سرور مرکزی را برای کاربر پخش نماید بنابراین زیرساخت پسیو و اکتیو شبکه و پروتکل های پخش زنده اهمیت فراوانی در عملکرد این سیستم دارند.
 
معرفی ساده سیستم Digital Signage (دیجیتال ساینیج):
سیستم یا سامانه دیجیتال ساینیج، سامانه ای است که به بهره بردار اجازه می دهد تعداد نامحدودی نمایشگر را در سطح سازمان، شهر، کشور و یا دنیا مدیریت نماید و مشخص نماید طی مدت زمان مشخص آینده، هر یک از نمایشگرها چه محتوا و یا محتواهایی را پخش نمایند.
این سامانه توانسته است جایگاه خود را در دنیا به سرعت باز نماید و نسبت به سیستم اطلاع رسانی سنتی (بنر، پوستر، تابلو اعلانات و...) علاوه بر جذابیت بالاتر سمعی و بصری در اطلاع رسانی، دقت و صحت عملکرد و کاهش هزینه ها را به ارمغان آورد.
در این سامانه بیننده نمایشگر، نقش مهمی در نمایش محتواهای در حال پخش بر عهده ندارد و این اپراتور سیستم است که می تواند بر روی هر نمایشگر به مانند بوم نقاشی نسبت به ارائه محتوا اقدام نماید. البته در موارد معدود و پروژه های خاصی، سیستم دیجیتال ساینیج از طریق صفحات لمسی می تواند با بیننده خود ارتباط برقرار نماید و پس از ارائه اطلاعات مد نظر کاربر، مجددا به سراغ سرور مرکزی رفته و به نمایش محتواهای مشخص شده توسط اپراتور ادامه دهد.
تصویر زیر داشبورد سامانه دیجتال ساینیج را نشان می دهد که به وضوح مشخص است که اپراتور تعداد بالای نمایشگرهای تحت کنترل خود را مدیریت می نماید و مشخص می کند بر روی هر نمایشگر چه محتوایی باید نمایش داده شود.
 
 
از نظر فنی، سامانه دیجیتال ساینیج یک سامانه آفلاین می باشد که بر اساس بارگذاری محتوا از طریق سرور و دریافت و نمایش محتوا از طریق کلاینت عمل می کند. بنابراین شبکه نقش خاصی در این سامانه بر عهده ندارد و مباحث امنیتی و پنل مدیریتی کاربر پسند نقش عمده ای در این سامانه بر عهده دارند.
 
تفاوت کاربری دو سامانه IPTV و Digital Signage:
پس از بررسی اجمالی و ساده دو سامانه IPTV و دیجیتال ساینیج، اکنون می توان نسبت به تفکیک کاربری این دو سامانه اقدام نمود.
سیستم IPTV در زمانی کاربرد دارد که تلویزیون به طور اختصاصی در اختیار کاربر (مسافر در هتل، بیمار در بیمارستان، پرسنل اداری در اتاق و یا سیستم شخصی خود و یا صاحب خانه در منزل مسکونی) قرار دارد و این کاربر است که می تواند از طریق ریموت کنترل نسبت به انتخاب خدمات مد نظر خود اقدام نماید بنابراین این سیستم به عنوان یک سیستم لوکس در جهت پیشبرد هتلینگ مجموعه ها کاربرد دارد.
 
 
سامانه دیجیتال ساینیج زمانی کاربرد دارد که بهره بردار تمایل دارد از طریق نمایشگرهای نصب شده در اماکن عمومی (لابی، سالن انتظار، فروشگاه ها، شعب بانک،فرودگاه ها، مترو، ایستگاه اتوبوس و ...) نسبت به نمایش محتواهای از پیش تعیین شده در زمان مشخص اقدام نماید و تعداد بینندگان پای هر هر نمایشگر نقشی در انتخاب محتوا ندارند و تنها به عنوان بیننده در جریان اطلاعات قرار می گیرند. این اطلاعات هیچ محدودیتی ندارند و حتی میتوانند کانال های زنده تلویزیونی باشند که لوگو و یا زیرنویس خاص مد نظر اپراتور بر روی آنها ضمیمه شده باشد. بنابراین سامانه دیجیتال ساینیج یک سامانه اطلاع رسانی و تبلیغاتی محسوب می شود که در اماکن عمومی کاربرد دارد.
 
 

آخرین مقاله ها